Huomio toimistotyöntekijöiden terveyteen ja aktiivisuuteen

Työympäristömme yhä suurenevammassa määrin sijoittuu toimistoihin, joissa työntekijät työskentelevät pitkiä aikoja näyttöpäätteellä. Monesti päivät ovat pitkiä, joten niiden aikana intensiivinen työ ei välttämättä anna mahdollisuuksia juurikaan liikkua tai saada virikkeitä mielen toimintaan ja työssä fyysisesti aktiivisena pysymiseen. Viime vuosien myötä on myös selvinnyt tutkimuksissa, että toimistotyössä, jossa pääasiassa työskennellään istuen, työntekijöiden elintoimintojen aktiivisuus on merkittävästi vähentyneet, jolloin myös työssä sairastuminen ja poissaolot ovat lisääntyneet huomattavasti. Jokainen työntekijä voi omilla valinnoillaan vaikuttaa hieman omaan terveyteensä. Vaikka staattinen istumatyö rajoittaa liikkumista, pienilläkin muutoksilla voi saada aikaan paljon hyvää.keyboard-1814834_960_720

Pyri liikkumaan mahdollisimman paljon

Monilla työpaikoilla on mahdollista saada pöytä, jonka voi tarvittaessa nostaa ja laskea niin, että työntekijä voi istua ja seistä päivän aikana. Jos tämä on mahdollista, pöytää kannattaa käyttää, sillä asentoa vaihtelemalla elimistö pysyy aktiivisempana. Tutkimusten mukaan neljän tunnin tauoton istuminen ehkäisee elintoimintoja ja suurentaa riskiä erilaisiin kiputiloihin, joten asentoa kannattaa vaihtaa vähintään kaksi tai kolme kertaa päivässä.

Jos sähköinen pöytä, jonka korkeutta voitaisiin vaihtaa, ei ole työpaikalla mahdollinen, lakisääteisillä tauoilla istumistyössä kannattaa käyttää kaikki vapaa-aika kävellen tai seisten. Ruokailumahdollisuudet voisivat olla hyvät toteuttaa eri asennossa, kuin normaalisti työssä. Esimerkiksi istumatyössä oleva työntekijä voisi tietoisesti pyrkiä syömään pöydässä, jossa voi seistä ja päinvastoin.

Työn lomassakin on mahdollista liikkua. Monesti esimerkiksi tulostettaessa asiapapereita tai hakiessa lisätietoa kollegalta, täytyy nousta työpisteeltä. Muutenkin, vaikka asiaa ei olisi toisaalle, omalla toimipisteellä kannattaa noin tunnin välein nousta seisomaan ja venytellä. Samalla tavalla taas jos seisoo työssään koko päivän, on hyvä välillä istua ja venytellä istuvassa asennossa tai mahdollisuuksien mukaan makaavassa asennossa jalat korkealle nostaen.

Käytä mielikuvitusta

Jos tuntuu, että liikkumiseen työpaikalla ei löydy ideoita, kannattaa käyttää mielikuvitusta. Tauolla kannattaa vaikka lähteä ulos toimistosta ja tehdä pieni lenkki korttelin ympäri tai kiivetä ylös toimiston kaikki portaat muutamaan kertaan. Tai jos on mahdollista tuoda töihin mukaan pienet käsipainot, niiden kanssa voi venytellä hetken myös arkisen kuntoliikunnan saamiseksi. Työn ulkopuolella mahdollisuuksien mukaan on hyvä kävellä tai pyöräillä työmatkat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *